ליקוטי מוהר"ן תורה ס"ב סעיף ב':
"...הידיעה היא מהיצר הטוב שבלב והסתרת הידיעה היא מהיצר הרע שבלב. והסתרת הידיעה הן הן אפיקורסות וקושיות.
שהיצר הרעמקשה את ליבו לפול ברעה. והתיקון לזה המחלוקת שבלב- לתקן אותו בשורשו. הינו, י עיקר התהוות מחלוקת היצר הרע, שורשו מן המחלוקת שבקדושה שהשתלשלה מן דרגה לדרגה עד שנשתלשל למטה, נתהווה ממנומחלוקת היצר הרע.
בבחינת "חלק ליבם", ומטיל בו אפיקורסות ומסתיר ממנו שבילי השכל אשר אינו יודע להשיב(על קושיות ואפיקורסות). ומחלוקת שבקדושה היא מחלוקת תנאים ואמוראים שבגמרא שזה אוסר וזה מתיר ומהשתלשלותם מטה נתהווה מחלוקת היצר הרע, כי אין אחיזתו אלא משם. ותיקון המחלוקת שבקדושה הן הלכות פסוקות, כי פסק הלכה הוא השלום וההכרעה של מחלוקת תנאים ואמוראים. וע"י לימוד הפוסקים הוא נתקשר להשלום שבקדושה ומתקן את המחלוקת שבקדושה, ואז נתבטל המחלוקת היצר הרע שבליבו, ואז יוכל לעבוד את השם בל לבבו, בשני יצרים, ונפתחו לו שערי השכל שיודע מה להשיב לאפיקורס.
וכל זה נעשה ע"י ההכרעה והשלום הנ"ל. וזה אותיות שלום-ודע מה שתשיב לאפיקורס. ע"י השלום יודע מה להשיב לאפיקורס שבליבו......אימתי? כד למדי משפטי צדקך, הינו ע"י לימוד הפוסקים.
כותב על זה רבי נתן בהלכות חלב ודם:" ישנם שני תיקונים- תיקון הדעת ותיקון האמונה,שניהם אחד ושניהם תלויים זה בזה.
והעיקר הוא האמונה שהיא יסוד הכל כמו שכתוב "כל מצוותיך אמונה". אך זה ידוע שחיות האמונה היא מהדעת, כי האמונה היא בחינת מלכות שחיותה מאור הפנים, שהוא הדעת בבחינת "באור פני מלך חיים". כי באמת אע"פ שאמונה היא דייקא להאמין בלי שכל ודעת, כי במה שהשכל מבין אין זה אמונה. אע"פ שורש האמונה וחיותה היא דעת, רק שהשם חונן עלינו וממשיך על נפשינו הארה משכל עליון כזה שעי"ז נמשך בנו כח האמונה. ......נמצא ש"י הדעת נמשך האמונה וכל שכן להיפך שמתחזק באמונה זוכה לדעת.......אבל באמת העיקר הוא האמונה שבה נכלל הכל. כי עיקר התכלית שלא נדע, ומאחר שהתכלית היא שלא נדע בוודאי צריך להעמיד על האמונה . וזה תכלית הדעת שזוכין להשיג שאין יודעים כלל, רק משיג ע"י כל מה שהבין כמה צריך להתחזק באמונה ולסמוך רק על אמונה שהיא יסוד הכל.
אני חטשב שהתורות הנ"ל עונות לנו על כמה מ"המחלוקות שבקדושה" שיש בחבורה.
(התעייפתי) אתם מוזמנים להסביר למה זה קשור לפורים...
שנזכה!!
שוב קטע מדהים. ואתה מדהים יניב שהבאת אותו. אבל אם אתה רוצה שיעלה ממנו בירור חי יותר אולי תצטרך להגיד איך אתה חושב שהוא עונה על המחלוקות. אך מי הוא האפיקורס שבנו? מבחינתי זה כל מקום שבו האמונה בטוב לא מנצחת, לא מתגברת על הספק או על הדעת. מפסידה או להמן או למרדכי, ולא מתעלה מעל שניהם. כי אחשווראש הציע למרדכי עד חצי המלכות, האם זה מספיק לנו?
השבמחקאולי אולי בעצם מגשרת בין שניהם
השבמחקשני תותחי על.
השבמחקאם תשימו לב, בדקות, שתי התגובות האלה שלמעלה (של אסף ויניב)
הם הם מחלוקת תנאים ואמוראים.
על רגל אחת, הקשר לפורים שאני רואה פה זה בדיוק עניין העד דלא ידע.
שצריך להתחזק באמונה כזו שבועטת בכל "מחשבה" רעה.
שכל אלפית המחשבה הקטנה שרוצה לעצור אותנו מלקבל את טוב אורו השלם יתברך, עוצמים את העניים ואומרים לה (למחשבה) אני לא פה. ולהתגבר באמונה יותר ויותר, כי אין לנו מושג מה זה טוב ורע.
עד שנוכל לקבל אור עליון שהוא דעת דקדושה. שזו דעת אחרת מהדעת החיצונה שבאה להסביר לנו מה טוב ומה רע.
שנזכה.
חוץ מזה תקרא את המאמר השבועי של בעל הסולם יא עצלן :)
השבמחקאחרי המאמר הזה, אי אפשר לחלוק על ענין עץ הדעת. שהוא פשוט עץ טוב מאוד. יפה כזה עם עלים יפים, ופריחה אדומה משהו משהו.
"חוץ מזה תקרא את המאמר השבועי של בעל הסולם יא עצלן :)"
השבמחקחחח.. צודק
"תצטרך להגיד איך אתה חושב שהוא עונה על המחלוקות."
השבמחקנתחיל בזה שתיקון הדעת זה בלימוד פוסקים(הלכות)
וכל מה שמשתמע מכך.
ר' נחמן מביא רק פעמיים את המילים "מצווה גדולה"
1. מצווה גדולה להיות בשמחה
2. מצווה גדולה לחדד את השכל, להבין את הדבר על בוריו(בתורה שהבאתי בהתחלה) וזה ע"י לימוד הפוסקים
" כי עיקר התכלית שלא נדע, ומאחר שהתכלית היא שלא נדע בוודאי צריך להעמיד על האמונה . וזה תכלית הדעת שזוכין להשיג שאין יודעים כלל, רק משיג ע"י כל מה שהבין כמה צריך להתחזק באמונה ולסמוך רק על אמונה שהיא יסוד הכל."
השבמחקאני דוקא הבנתי שעיקר תיקון הדעת הוא ע"י אמונה. כי אתה לומד הלכות ולומד פוסקים ומחדד את השכל ואז הבורא מראה לך כמה הוא צוחק עליך שאתה לא יודע כלום. שכל מה שלמדת זה כלום. ואז אתה אומר - אני לא מבין כלום אני רק מאמין. וזה תיקון הדעת.
זה לא מה שמשתמע מהכתוב?
היה לי כל כך ברור שזה מה שתגיב...
השבמחקרבי נתן מביא בתורה הנ"ל (הייתי חייב לקצר אבל צריך ללמוד אותה בעיון) שלא נגיד שרק אמונה, כי לבהמה אין דעת אז זה הופך אותה למאמינה? אלא שהאמונה נמדדת רק בבני אדם שיש להם דעת.
כלומר צריך ללמוד פוסקים כדי לתקן הדעת ועל זה השם ילביש ברחמיו אמונה. זה שהעיקר זה האמונה זה נכון וזאת רק כדי שלא תסמוך על השכל שלך ותגיד כבר הגעתי לתיקון אלא יש עוד השגות ועוד מקום להתכלל בו.
שנזכה!
תומר, קראתי שוב את מה שכתבת, אני מסכים, רק שזה לא אומר שלא צריך ללמוד ורק להאמין, אלא שניהם כלולים אחד בשני ואין תיקון בלי אחד מהם כמו שרבי נחמן כתב בליקוטי מוהר"ן במקום אחד "גם אמונה בלא דעת לא טוב"
השבמחקאני אנסה לסכם קצת מה שלמדנו כרגע. (אני תומר ויניב התעמקנו קצת בתורה היום בערב.)
השבמחקבשורש האמונה נמצאת הדעת הקדושה. שהיא הידיעה עצמה. ידיעה מוחלטת. ללא הסבר וללא מילים. שהאמונה שואבת ממנה את החיות.
הדעת המתפתחת והמתחדדת דרך הגעה לשלום בין המחלוקות, היא בכל פעם מהווה מדרגה חדשה לאמונה לעלות מעליה. כלומר, ככל שנלמד, באמת, לא רק התחכמויות. בכל-זאת, נצרך לגלות אמונה חדשה וטהורה ומוחלטת המתעלה מעל מה שלמדנו, מעל הדעת. כך הדעת דוחפת את האמונה מעלה מעלה. ובסוף, תכלית הידיעה היא שלא נדע. כלומר ( קשור לדיון על הטבע..) לא נוכל לדעת את הבריאה, את היקום והקיים. לעולם. אך נדע עוד ועוד מחיל אל חיל ההולך ומשתכלל ומתעלה.
אך מה שנדע בוודאות מוחלטת ובהירה ומושלמת זה את הטבתו ויחודו הנצחיים. את ההטבה האדירה שקיימת בכל. באמונה שלמה. בידיעה מוחלטת.
זה מה שהבנתי מהדיבורים, כשחודש אדר הזה מטפטף אורותיו מעלינו..
לילה טוב, נתראה מחר...
אהלן!
השבמחקנחתתי כעת...
אתם רציניים!!
לימוד מרתק בזמן שלא הייתי כאן.
נתראה בערב, מקווה שעד אז אספיק לעבור על הכל.
נכנסתי. ראיתי. למדתי. (:
השבמחק