יום רביעי, 24 בנובמבר 2010

ישראל והבורא? למה? מה זה? מי זה?

השלום והברכה לכל חברי בית זית המדהימים!

זה לי פעם ראשונה שיוצא לי לכתוב בבלוג המעניין הזה
אמנם הרבה זמן כבר שאני רוצה לכתוב, אבל הזמן....
אז ככה..



אני לא בא לתת כאן דעה או לומר שכך צריך להיות אלא להציג דעה מסויימת
במגזר מסויים...! ואני בטוח שחלק מהקוראים ישר יגידו לעצמם הנה יצא לו הדוס...
(אין לי בעיה עם זה תרגישו חופשי)
אבל שוב אני מרגיש צורך להציג את הדעה הזאת למרות שאולי חלק מכירים אותה.

הדבר הוא פשוט..
אחד הנושאים היותר מדוברים בבית זית הוא יחס ישראל להלכה... למצוות... או בכלל לאלוהים...
ויש דעה רווחת שפסיקת ההלכה ב 500 שנה האחרונות כביכול מחליטה לעם ישראל מה לעשות
או כובלת אותנו בידיה עם החומרות הכי קשות. אולי אפילו יש נטייה לחשוב שההלכה באה להקשות עלינו
ויותר מכך היא בכלל לא מותאמת לדור שלנו (שזה הגיוני בהחלט שהיא לא מותאמת לדור) ואם כך למה שאנחנו
נתעסק בהלכה או בכלל נקיים מצוות כשכרגע מקשה ההלכה עלי את החיים.
הבית יוסף לוקח לעצמו קרדיט על הבנה מסויימת של תורה מסיני ואני בגלל זה צריך לעצום עיניים וללכת...
למה מה קרה? הוא חושב ככה... אני חושב אחרת!
אני רוצה להיות קשור לאלוהים בדרך שלי להאמין בו בצורה שאני חושב ומרגיש וככה נוח לי!
אין עם זה שום בעיה אבל אם אדם כלשהו מגדיר את עצמו כמאמין ורוצה לעבוד את אלוהים ולהרגיש אותו
אז יש עוד צד שאפשר לחשוב עליו...
והצד הזה הוא למה בכלל אלוהים נתן לנו תורה ומצוות כ"כ קשים ומעיקים למה הוא לא יכל להשאיר סנהדרין לאורך
כל חיי עם ישראל שיעשו תיקונים בחוק/הלכה בצורה המותאמת לאותו הדור?
מה הקטע של סנהדרין שנכחדו לפני 2000 שנה ואנחנו נשארים עם חוקים ומצוות של אותם ימים?
האמת...
שגם אני לא יודע...

אבל מה שכן אני יכול להגיד.
שאלוהים נתן לנו תורה ומצוות רק כדי לעשות רצונו של הבורא
והמטרה היא להגדיל ולפרסם שמו בעולם שהוא אבא של כולם ועוזר לכולם וכו' וכו'
ואם אני פתאום מחליט היום לא בא לי לשמור כשרות או שבת (דוגמא...) אז אני לא שומר כי היום קשה לי
אבל אני מאמין בבורא בלב שלם! מה רע?
זה לא השאלה מה רע. השאלה למה! כי אם אני עושה את זה בגלל שהדתיים החליטו או הבית יוסף ככה החליט
ואני לא מתאים לי שיחליטו לי אז אני צריך לשאול את עצמי אם אני באמת מאמין בבורא במאה אחוז
כי אני לא באתי לעולם לעשות מה שנוח לי ולקיים מצוות מתי שבא לי אלא הבורא הביא אותנו כדי שנעבוד אותו
בכל מצב ונעשה כל מה שהוא רוצה גם אם לא בדיוק נראה לנו כל מיני ציווים משונים
וגם אם ההלכה לא מותאמת לדורנו אז כל המצוות והפסיקות הכי הזויות עדיין אם אני יקיים אותם זה יהיה עבודת ה'
במאה אחוז ללא צל של ספק. כי אני לא קיימתי מצווה על הדרך אלא הקרבתי מזמני או מכוחי והוני לקיים מצווה
שממש לא קל לי לעשות אותה והסיבה שאני עושה אותה היא לרצון הבורא נטו!
כל אחד מאיתנו מכיר את הנושא מהצבא שבמסגרת הצבאית יש ים חוקים ותקנות מפגרות שמגבילים אותך על כל צעד ושעל
והכל נוצר מכיסוי לכיסוי שפעם היה ככה ולכן חוקקו ככה אבל היום בכלל הצערכת פועלת אחרת מלפני 20 שנה
ואין סיכוי שיקרה משהו אז למה לעזאזעל לא משנים את החוק העקום הזה שמקשה עלי עכשיו?
ואז המפקד אומר...למה? למה? ככה!!! אתה בצבא וככה זה בצבא תתמודד! זה מה יש!
אבל למה? זה ממש מטומטם אתה יודע כמה עבודה הייתי חוסך אם לפני 20 שנה איזה חייל לא היה עושה טעות מסויימת
ובגללו חוקקו 17 חוקים שרק מסרבלים את המערכת?
ושוב הוא עונה... הלו... אין מה לעשות זה מה יש! צבא זה צבא וככה הצבא מתנהג! עכשיו קפוץ!

(דוגמא) אם לפני 2000 שנה איזה אחד לא היה יוצא עם שופר בשבת ר"ה מביתו לבית הכנסת אז בימינו יכול להיות
שהיו תוקעים בשופר גם בשבת ראש השנה.
אלא מה בגלל שאיזה אחד פעם לא נזהר אז היום לא תוקעים. אבל היום יש עירוב ויש אלף סיבות להגיד למה אין שום בעיה
לתקוע גם בשבת. אבל כנראה שחז"ל הבינו בהבנה "הפשוטה".... שלהם שלא שוה לבורא מיליון קהילות בעולם שיתקעו בשבת
בשביל אחד ששכח וטלטל שופר לתקוע בו בשבת..(בכוונה נתתי דוגמא של תקנה שמקלה עלינו ולא להיפך כי אני לא בא להביע עמדה על הלכה או פסיקה מסויימת)
ויש עוד מלא דוגמאות...
אבל אם אני עושה חושבים על כל מצווה שאני מקיים למרות שהיא עקומה ולא הוגנת ולא תואמת את המצב בדור
אני עושה אותה למען רצון הבורא ולהגדיל שמו בעולם אז אני יכול לדעת בברור שאני מחובר אליו ועובד אותו כי אני לא עושה מה שנוח לי ומה שבא לי אלא מה שיגדיל את שמו של הבורא.

לא בטוח שזה הכי חכם להגיד הפסיקה וההלכה הקיימת לא הגיוניים למצב של הדור אז בנתיים עד שיבוא סנהדרין
ויחדש הלכה אני עושה מה שנראה לי נכון. זה בטוח לא חכם אבל זה בטוח הכי קל!
לעומת זאת אם היום קשה לי לקום בבוקר ולעבוד את הבורא ולקיים מצווה מסוימת ואני לא לא עושה אותה בגלל שאני חושב שהיא לא נכונה אלא בגלל שבאמת עכשיו קשה לי אבל אולי מחר יהיה לי כח זה עדיין הסתכלות אחרת כי אני יודע שמחר אני כן רוצה לעשות את המצווה הקשה והמסורבלת הזאת למרות שהיא בכלל לא הגיונית למה שקורה היום כי אני עובד את הבורא בכל רצוני וכוחי.

בטח חלק מכם קורא ואומר מה אתה מבלבל את המוח הדת רוצה להשתלט על המדינה להוקיע כל מי שלא הולך בדרך התורה והמצוות שהפסיקה ההלכתית קובעת וככה הם רוצים.
אני לא אומר שכל הדתיים מתנהגים נכון או פועלים נכון בעיניין של ההלכה אבל בטוח שהדת לא איזה כת שלקחה החלטה
לבער כל מי שמפריע בדרכה כי עדיין כל דתי/חרדי שמשתדל לקיים מצוות עם החומרות הכי משונות הוא בטוח לא עושה אותם
כדי לפרגן לפוסק הלכתי כלשהו אלא כי יודע בוודאות שהוא עובד את הבורא והבורא הביא אותו לעולם לשם כך עם כל הקשיים
הכרוכים בזה.
אתם שואלים למה...? ככה! כך הבורא רוצה וכך הוא חושב שטובת העם! למה ככה הוא ברא את העולם? לא יודע!
אבל המציאות קיימת ואיתה צריכים להתמודד.
לא חכמה להתמודד עם הלכות קלות המותאמות לצרכים העכשוויים שלי ושל הדור כי אני בטוח שהבורא יכול לסדר את העיניין
ברגע. החכמה להמודד עם משהו שקשה לי לא מותאם לצרכים האישיים שלי ושם אני נמדד אם באמת אני מקיים מצוות כי נוח
לי או בגלל שאני עושה הכל למען ה ב ו ר א !

יאאלה בלבלתי לכם את המוח יותר מידי
קחו אותי ברוח טובה של רצון לריב ולהתגושש אתכם.....
סתם..
אני שוב חוזר אני לא חולק על אף דעה של כל אחד ממכם אבל סתם רציתי להציג צד
שאולי חלק מאיתנו (ואני בתוככם)לא חשב עליו..

יאלה חברים מצפה שתתנו בראש לא לפחד ולהגיב בעדינות...מחכה לתגובות עם כל האמוציות האפשריות

אוהב אותכם ושתשרה עליכם ועלינו אור הבורא בכל רמת החיבור אליו

רק טוב ושמחה כל היום

ישראל

4 תגובות:

  1. אני ממש יכולתי לשמוע את הקול שלך תוך כדי הקריאה...
    אני בהחלט מסכים שלקיים את רצון הבורא זה דבר קשה ולא קל ונוח, ושזה במכוון ככה.
    וההחלטה שלי לקיים מצוות או לא לקיים מצוות ואיזה מצוות בכלל לקיים ואיזו מצוות לשמור בקפידה ובאיזה מצוות להקל.. כל השיקולים הללו לא נובעים משיקולי נוחות או הקלה או בא-לי לא בא-לי.

    ממש לא. וגם לא נראה לי ששום אדם רציני שבאמת מוכן למסור עצמו לרצון הבורא מתחשב בשיקולים הללו. דווקא בזה הוא נלחם ושם חלק גדול מהקושי..
    "עשה רצונך רצונו..." וזה לא פשוט.

    אלה שאני גדלתי כחילוני ואת כל ההתעוררות שלי והחיבור שלי כלפי משמעות ומסירות ושרות ויעוד ורוחניות וכל זה, לא הגיע לי מהדת. אלה לפני. מספרים וחוויות ואנשים ותרגולות והרבה דברים שהשפיעו על חיי וקירבו אותי מעלה.
    והחיבור שלי לרצון הבורא והמלחמה הפנימית והתתגברות התמידית על הרצון האישי מול הרצון האלוהי היו שם לפני הדת..
    כשנכנסתי למסורת ישראל ובחנתי אותה, והרגשתי וטעמתי אותה, מבחוץ (כביכול) אז הקשר עוד יותר התחזק, אבל הכלים הפנימיים שאיתם בחנתי את הקשר שלי לבורא לא השתנו.. הם השתדרגו פלאים ונעשו יותר חדים ומדוייקים ויותר מזוככים מן הסתם, אבל אותם כלים..

    מה אני מתכוון.. אני קיימתי מצוות עוד לפני שקיימתי מצוות. לאדם שגדל בבית דתי, אני מניח (לא מנסיון) שאם הוא באמת רוצה למסור עצמו לבורא אז המצוות משמשות עבורו את שדה הקרב האישי למלחמה ולהקרבה הזו, להתמסרות הבלתי-נפסקת שלך לבורא.
    אחד לאחד. מצווה יותר מוקפדת, יותר טהורה בכוונה, יותר נקיה מאגו, כל זה ב א מ ת מקרב אותו כי הוא בטח אומר כמו שאמרת אתה ישראל -

    "...אני לא קיימתי מצווה על הדרך אלא הקרבתי מזמני או מכוחי והוני לקיים מצווה
    שממש לא קל לי לעשות אותה והסיבה שאני עושה אותה היא לרצון הבורא נטו!"

    אבל אדם שגדל חילוני, המצוות לווא דווקא קושרות אותו למקום הפנימי של ההתמסרות לרצונו. גם לא כל אדם דתי שמקיים מצווה עושה זאת בכדי למסור עצמו לבורא.. וגם יש לא מעט חילונים שימצאו עצמם בדרך ההתמסרות רק כשיעברו בדרך המצוות המעשיות.
    אבל.. אנחנו בדור שה כ ל י ם משתנים, כל אדם רציני שאנחנו פוגשים בדרך נלחם על להקדיש עצמו לבורא. אבל איך? כל אחד בדרכו... אני לא נכנס למה טוב לכלל העם אלה לחוויה שלי ולקשר שלי למצוות.

    שוב, העניין לא לבטל מצוות, אלה לשכלל את הכלים לדור, ולא בשביל להקל על החיים, אלה בשביל לחיות אותם באמת..
    "עשה רצונך כרצונו כי רצונך הוא רצונו.."

    שנזכה לקיים את רצונו יחד בשאגת שמחה עצומה ופורצת כל מחסום ובושה!!!
    חג חנוכה שמח לכולם בתקווה שהבלוג יתעורר ויחמם לנו את הלב ואת החורף!

    השבמחק
  2. כדי להפוך רצוני לרצונו, אני צריך קודם כל לדעת מהו רצונו לא???
    נו??? אז מהו רצונו???
    לאל בכלל יש איזשהו רצון???
    רצון זוהי מילה אנושית, הרי מצד האמת כל מה שקרה קורה ויקרה זהו רצונו כי כבר זה ידוע מלפני קיומינו בכלל.
    יש מצב שהאל לא מקבל את רצונו?? הרי הוא מקיים רצונו
    ואם כן, מהו רצוני??? לי יש רצון?? אולי רצוני כבר מוחלט וידוע מראש?? אז.... זה לא רצוני.
    הקיצר מי ייתן והבלוג הזה יקרר לנו את הקיץ הזה כי החורף לא בא

    השבמחק
  3. איזה שאקו!!
    איפה החכמה הזו הסתתרה?
    ולכן הרב קוק אומר כך (בערך, לא מצאתי את הציטוט המקורי, כשאמצא אתקן..)
    "עשה רצונך כרצונו, כי בסוף תגלה שרצונך הוא רצונו.."

    שנזכה להרגיש זאת ממש, בכל נשימה ונשימה..

    השבמחק
  4. ישראל!!
    הרגע ראיתי
    כל הכבוד על הניסוחים
    לעצם העניין, נדבר כבר בחמישי...
    שלמה

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.