שלום לכולם!
רצית להביא ציטוט שממש התקשר לי לבנית ה"היכל"
הציטוט מהספר "מלאכים כבני אדם" ספר סיפורים על הרב קוק
"פעם באה אליו משלחת רבנים וביקשה לקרוא תיגר על כך, שהרב הראשי מתרועע עם "חלוצים מופקרים", שאינם שומרי תורה ומצוות.
הייתכן, כבוד הרב - קרא אחד הרבנים האורחים - שארץ ישראל תיבנה ותיכונן ע"י צעירים וצעירות, המזלזלים בריש גלי במצוות התורה? כלום אין בכך משום חילול הקודש, פשוט כמשמעו?
כלל וכלל לא!- השיב הרב בקולו הצלול, המלהיב והבטוח. הגיעו נא בעצמכם!המקום הקדוש ביותר בארץ ישראל הוא בוודאי בית המקדש והחלק המקודש ביותר בבית המקדש הוא בלי ספק "קודש הקודשים". והנה בשעה שעמד בית המקדש על תילו, אסור היה לאיש להיכנס לקודש הקודשים ורק הכהן הגדול היה נכנס לשם לצרכי עבודת הקודש פעם אחת בשנה - ביום הכיפורים - ואף זאת הותר לו רק לאחר הכנות מרובות כשהוא לבוש בבגדי כהונה, בבגדי לבן.
אולם כשבנו את בית המקדש, ודאי נכנסו לשם פועלים ובעלי מלאכה מכל שכבות העם, מהם אנשים פשוטים, שלא הצטיינו במיוחד בתורה וביראת שמיים, והמוני עם אלה באו למקום המקדש, אף נכנסו לפני ולפנים בכל עת ובכל שעה, כשהם לובשים בבגדי עבודה של חול, עד שתמה מלאכת הקודש ......." (עמ' 399)
וואלה...
השבמחקה"היכל" תופס תאוצה!!
ואני מתכוון למינוח ולא לבנייה המתקדמת
אני רק שאלה...:
למה רק ה"היכל"?
למה לא ה"מקדש" למשל?
או אולי יותר נועז "בית השם/קודש הקודשים"... (ע"פ הקטע לעיל)?
רק לי ה"היכל" נשמע יומרני מידי?
מה רע במינוח פשוט וצנוע יותר?
לא רוצה להישמע משבית שמחות. נפלא שהמקום במדהים בבית זית מתרחב ונוספים ספסלים בבית מדרשנו
נפלא שהאנשים הנפלאים מקדישים מהונם ואונם לצוך בנייה יפיפיה כל כך.
שלא תבינו אותי לא נכון...
(בהתחלה חשבתי שמדובר בסוג של הלצה או משהו, אח"כ ראיתי שזה נלקח בשיא הרצינות כ"היכל" והתחלתי לתהות מה לא טוב בי...?)
אשמח לתגובות
לגבי עצם הקטע שהביא ויטלי.
מתי לדעתכם מסתיימת הבנייה של הארץ שאז כבר אין מקום לאנשים שאינם שומרי מצוות?
משתמע מהקטע משהו שלא מקובל על הרבה אנשים
מופקרים ופורקי עול יש להם זכות קיום רק בבניית הארץ (קוד' הקודשים וכו') ולא במהלך החיים השוטף.
תמוה! לא?
ושוב אשמח לתגובות
מתגעגע לכולם ולחיוניות של ויטלי גם...
שלמה
זה נראה לי עניין אחר שלמה.. זה לא שהפושעים הללו רק טובים לבניה וזהו, כמו איזה חבורה של פועלים זרים.
השבמחקאלה שארון הקודש יצא למלחמות העם, יצא אל החולות והקוצים, אל שדות הקרב נוטפי הדם, אל בין לוחמים מזיעים ופרועי שער.. זו אותה שאלה...
יש עבודת קודש ויש עבודת קודש. בנית ההיכל, בנית הארץ, היא עבודת קודש שלא יאה ולא מתאימה לחלק מהאנשים. דווקא אנשים פשוטים שאור הסגולה חי בהם בצורה טבעית והוא מניעם ושומרם, דווקא אלה בעלי חוסן עליון גדול יותר, והם מסוגלים לעמוד בקודש הקודשים גם ללא היטהרות, ללא בגדים מסוימים או זמנים מסוימים, והם בונים ביגיעתם את העולם.
ויש אנשים שעבודת הקודש שלהם היא באופן אחר, כשהמקדש מוכן להם, והם עומדים בטהרה והכנה גדולה, עם דקדוק ותשומת-לב רבה לפרטי פרטים ודיוק רב.
אלה משרתים בקדושה ואלה משרתים בקדושה ונראה לי שהרב קוק בא לבטל את הגאווה הרבנית המתיימרת להיות השולטת היחידה על כל דבר שקשור לקדושה, לאלוהות או למצוותיו של העליון.
בקשר לשם, היכל זה פשוט שם שמאפיין מבנה מסויים, בלי שום קונוטציה דתית כלשהיא. היכל זה מבנה גדול וגבוה ללא עמודים באמצע, וזה שם יותר יפה מ'אולם' שבדרך כלל רצים בו עשרות תלמידים בשעורי ספורט..
גם זה לא ש"בחרנו" את השם או משהו, זה התגלגל לכדי כך ומבחנתי נקרא לו 'צריף גדול ויפה'.. :)
העיקר כבר שיכיל את כולנו באחווה אחת גדולה...
נתראה היום..