יום שני, 6 בספטמבר 2010

סיכום לימוד - דעת תבונות לרמח"ל - כ"ג באלול

לימוד קבוצת בית זית
דעת תבונות לרמח"ל, "תקופת העלם יחוד ה'"
אות נ' - נד' 
הרמח"ל מחלק את הנהגת ה' בעולם לשתי תקופות, האחת העלם והשנייה גילוי. הדיון סביב תקופת ההעלם מתעסק בחשיבות הנהגת השכר והעונש לקבלת האור של עולם הגילוי, ובעצם מהי מהות הרע בעולם ומהו היחס הנכון כלפיו.

השתתפו בדיון:
אליעזר, ישראל, ניר, שלמה, אסף, תומר, אמרי, זיו, ארל'ה, אריאלה...
נ
"אמר השכל - שתי מידות שם הקב"ה לנהג בם את עולמו, אחת - מידת המשפט, ואחת - מידת השליטה והממשלה היחידית. מידת המשפט היא מידת הטוב ורע, שבה תלויים כל עניני הטובות והרעות בכל תולדותיהם; ומקור המידה הוא הסתר פני טובו, והעלם שלמותו. מידת הממשלה היחידית היא מידת תיקון כל הנבראים בכחו יתברך, אף על פי שמצד עצמם לא היו ראויים לזה, והיא הסובבת והולכת בהעלם בכל דרכי המשפט עצמו, לסבב כל דבר אל השלמות לבד; ומקורה הוא חק טובו הפשוט ית', שאף על פי שנתעלם, לא זז מלהשקיף עלינו לטובה. מידת המשפט היא המתגלית ונראית, מידת הממשלה היא המתעלמת ומסתתרת לפנים

נא
"אמרה הנשמה - עדיין אני צריכה ישוב קצת על ענין מידת הממשלה הזאת שזכרת, כי אינני מבינה היטב את פעולת שלמותו הפשוט ית', כי לפי הנראה אף היא אינה מחק השלמות, כי כבר אמרת שאין שלמות האמיתי מושג:"

שלמה: לפי הרמח"ל הקב"ה ברא את הנבראים בחסרון גדול יותר ממה שיכול היה לברוא מכח שלמותו. גם לעתיד לבא לא תשיג את כל שלמותו יתברך.
תומר: אנחנו דווקא נרגיש שלמות מוחלטת אבל ביכולת המוגבלת שלנו.
שלמה: אבל יש גישה האומרת שצריך להשיג את כל האלוהות?
תומר: נשיג את כל השלמות אבל רק מצד ייחוד ה' ולא מצד מהותו העצמית.
מיכה: לא כל העולם נברא רק בשבילנו.
שלמה: באסטרופיזיקה למשל, אתה מגלה שיש עוד הרבה יקומים חוץ משלנו, כלומר יש עוד דברים שאנו לא משיגים בעולם ובהם אין לנו מושג.
תומר: גם אם אנחנו לא יודעים דברים בהנהגת העולם, בעתיד לבא זה לא ייתפס כמאיים ולא יהיה מעניין בשבילנו. כי את הכלי שלנו נשיג בשלמות ללא חסרונות כלל.
ארל'ה: יש ערך לכך שאתה לא יכול להיות אלוהים בעצמך. זאת אומרת שכל דבר שעוד לא גילית יש לו משמעות שאתה תמיד יכול להתקדם ולגלות עוד שלמות.
מיכה: אם באמת היית יודע הכל אז היית אלוהים.
תומר: הכוונה שאין לכך משמעות בשבילנו היא שאין לך צורך לגלות עוד משהו שאתה כבר שלם.
אריאלה: מיכה, למה אתה אומר שהעולם לא נברא בשבילנו?
מיכה: תכלית ההסתכלות שלנו היא שנדע שלא הכל בשבילנו.
אריאלה: אז מה העניין בלהבין וללמוד עוד?
מיכה: יש דברים שהם לא לשימושנו בעולם, אבל כולם אומרים שהכל הוא לפי אמת המידה של האדם. לנו בתור בני האדם עבודה גדולה להבין ולהסתכל מהו מקומנו בעולם – האם אנו חלק מהעולם, או שהוא נברא בשבילי?
אורי: אבל צריך להבין שכל התהיות שלך הם מההסתכלות שלך על העולם, בייחודו של ה' יש תמיד מקום נוסף להתפתחות.
נב
"אמר השכל - היטבת לדקדק. ועתה אעמידך על בורים של דברים. שלמותו ית' הפשוט אי אפשר להשיגו כלל ועיקר, הוא הוא השלמות האמיתי הבלתי נודע לנו כלל, והנה זה מרומם ונשגב מעצמו מכל עניני הנבראים. כי מיד שרצה לנהג בריותיו, קבע ורצה במדות האלה שהם כולם ענינים מתיחסים לנבראים, ולא לפי ערכו כלל; ונמצא, מהותו הפשוט מסולק מכל הענינים האלה לגמרי. ולא עוד, אלא שאפילו בפעולותיו אלה עצמם לפי ערך הנבראים - מה שהיה יכול לעשות לא עשה; ואדרבה כבש, כביכול, את טובו לבלתי עשות מה שהיה ראוי לו לעשות לפי טוב חקו. וזה, כי אפילו ברצותו לנהג הנבראים ולהגלות להם רק לפי ערכם, ולא לפי ערכו, היה יכול על כל פנים ליגלות להם ולנהגם לפחות לפי ערכם זה, אך בשלמות בלא חסרונות, וכמו שיהיה סוף סוף לעתיד לבא. ומחק טובו וחסדו היה זה ליגלות להם בהטבה רבה ובהשפעה רווחת, ומחק שלמותו היה לעשות מעשיו שלמות בלא חסרונות; וכבש כל זה, ורצה לעשותם בחסרונות, וחסרי ההארה כמות שהם:

שלמה: אז הרמח"ל אומר שהטוב והרע הם למעשה הגבלה על תפיסתנו שלא נוכל להשיג תפיסה גבוה יותר ומכך אנו רואים את המציאות כטוב ורע, למרות שאינה כזו.
תומר: אלו הן שתי שלמויות, אחת אקטואלית ואחת לא.
ניר: אז למעשה הוא ברא מציאות נמוכה יותר ממה שיכל לברוא?
תומר: בתחילת הספר הרמח"ל כותב שהקב"ה רצה לברוא עולם טוב יותר, אך ראה שדווקא בריאה נמוכה יותר תביא הטבה גדולה יותר.
"ואמנם, לא רצה על כל פנים להניח עולמו כך, שיהיה תמיד הולך וסוער בשותפות הטוב והרע, אלא מטעם טובו הגדול היה לשים הנהגה אחת ועצה עמוקה לסבב כל הדברים מתוך הטוב ורע עצמו אל התיקון השלם השייך לימצא בהם; ומחק שלמותו הוא זה לעשות שעל כל פנים יהיו מעשיו מושלמים, ולא ישארו בחסרונם. אמנם אין זה מעשה שלמותו הפשוט לפי עצמו הבלתי מושג, כי פשיטותו אינו שייך בעניננו בשום פנים. אלא הוא הדבר אשר דברתי, כי על כל פנים מחק שלמותו הוא שאפילו שרוצה לפעול רק לפי הנבראים - אך יפעול עמהם בשלמות. וזה הוא מקור ההנהגה - עצה העמוקה שאמרתי, המסבבת וממשכת את הכל לתיקון הגמור:
ואולם אהנו מעשיו ודאי בכבישת רחמיו, כביכול, שזכרנו, שלא יעשה כחק שלמותו להיות הבריות שלמים מתחילתם, אלא תחילתם חסר, וסופם יהיה שלם, מטעם טובו הגדול כמו שביארנו. שאלמלא היה מניח לעולם רק מדת המשפט, לא היו הבריות יוצאים מדי דפים לעולם, כי תמיד היו נמצאים צדיקים ורשעים, טובות ורעות, ברכה וקללה. אך עתה, אף על פי שבתחילה כך הוא, לא יהיה כן בסופו. ועל כן נשארה מדת המשפט בגלוי ומדת התיקון הכללי בהסתר, כי מעשיה בסתר הם, עד סוף דבר שיתוקן כל המציאות כולו לעתיד לבא:"

תומר: כתוב על יוסף שהוא לא עמד בנסיון אשת פוטיפר גם לאחר שדיוקנו של יעקב אביו נגלה אליו עדיין נמשך אחר יצרו. עד שהקב"ה נגלה עליו ואיים שאם יילך אחר יצרו יחריב את העולם. זה בעצם מרמז על מה שיהיה באחרית הימים.
מיכה: אתם יוצרים את המציאות שאתם רוצים לפי דברי הרמח"ל, הרי הוא ברא את מידת המשפט בכדי שבאמצעות הנהגתה תגיע דרך בחירתך לשלמות.
ניר: אבל מידת השלמות באה ממנו וההגעה אליה לא בשליטתך.
שלמה: זה אומר בעצם שהכל בידי הקב"ה? אם זה כך מה יהיה ההבדל באחרית הימים בין רשע לצדיק?
תומר: אין רשע ואין צדיק, אין מדרגות כאלו. לפי הרב קוק, באחרית הימים מגלים שבסוף לא היה רע כלל.
מיכה: אני קורא את זה ומרגיש שזה רחוק ותאורטי מדי.
אריאלה:ו הרמח"ל קצת חוזר על עצמו.
שלמה: לי זה דווקא לא מפריע. כמו שאני רואה את זה הרמח"ל הגיע לתפיסה מסויימת בתוך היהדות, כמו גדולים אחרים, שמסביבה מסובבת כל משנתו והיא "נהמא דכיסופא".
תומר: הרעיון של "נהמא דכיסופא" הוא לא הייחוד של הרמח"ל. הייחוד שלו הוא נקודת הייחוד, ששוברת את התפיסה של ההסתר, הוא ממליך לחלוטין את ה' על המציאות.
אורי: מתגלה למעשה שבסוף אין בכלל צמצום.
נד
"אמר השכל - עוד אודיעך בענין הזה דבר יותר פרטי, והוא - כי ודאי בכל מדה ומדה שהוא ית"ש מודד לנו, נבחין שני ענינים, הנראה והנסתר; דהיינו, הנראה הוא השכר והעונש, למי שנמדדה לו המדה ההיא לפי מה שהיא, הטובה היא אם רעה; והנסתר היא העצה העמוקה הנמצאת תמיד בכל מדותיו, להביא בהן את הבריות לתיקון הכללי. כי כך היא המדה ודאי, שאין לך מעשה קטן או גדול שאין תוכיות כוונתו לתיקון השלם, וכענין שאמרו (ברכות ס, כגירסת ע"י), "כל מאי דעבדין מן שמיא - טב". והם הם דברי הנביא (ישעיהו יב, א), "ישוב אפך ותנחמני", כי יודיע דרכיו הקב"ה לעתיד לבא לעיני כל ישראל איך אפילו התוכחות והיסורין לא היו אלא הזמנות לטובה, והכנה ממש לברכה. כי הקב"ה אינו רוצה אלא בתיקון בריאתו, ואינו דוחה הרשעים בשתי ידים; אלא אדרבה, מצרפם בכור להתקן, ולצאת מנוקים מכל סיג. והכוונה זאת אחת היא לו ית' בכל מעשיו שהוא [עושה] עמנו, להימין ולהשמאיל, וכמו שביארנו לעיל:"

שלמה: אז מה זה רשעים לפיו?
ניר: ההטבה של הקב"ה בהנהגת היחוד תתגלה ברגע שיישתנו הרשעים.
שלמה: לפיו משתמע שגם בתיקון יהיו עדיין רשעים.
תומר: הוא מדבר מתוך התפיסה של הנהגת המשפט, בזמן התיקון אין כזאת הפרדה בין רשעים לצדיקים.
אמרי: אלו שנראו לנו כרשעים, כעת יתגלו בסוף שאינם היו רשעים כלל.
תומר: כך הוא כותב פה בדיוק: "הנראה הוא השכר והעונש, למי שנמדדה לו המדה ההיא לפי מה שהיא, הטובה היא אם רעה; והנסתר היא העצה העמוקה הנמצאת תמיד בכל מדותיו, להביא בהן את הבריות לתיקון הכללי." אין לך מעשה שתכליתו הוא לא לשם התיקון. עכשיו יש שאלה, מעשה של הבורא או מעשה שלנו? מצד הנגלה אתה רואה שכר ועונש ובתוך כל זה יש את הכוונה של הבורא להפוך הכל לתיקון.
ניר: למה הוא כותב על "..התוכחות והייסורין.." שהם הזמנות לטובה והכנה לברכה ולא על מעשי הנבראים?
אורי: הוא מתייחס פה לצד של הקב"ה.
שלמה: זה מאוד מפחיד לחשוב על כך שהקב"ה עושה את העברות.
אורי: לפי החסידות, נאמר שהעברות הן הצד היותר גדול, המצוות הן הזכות שלך שאתה עושה, אך העברות עושה הקב"ה כדי להביא טובה גדולה יותר.
תומר: אמנם זה קצת מפחיד אבל זה מובן. זה לא צריך לשנות לנו את ההנהגה המעשית, או להוריד מאיתנו את האחריות.
אורי: כשחושבים על זה מצד הכפירה, הראיה שאין שכר ועונש גורמת לתפיסה של הדתיות כמיותרת ומביאה על האדם רגשות אשם של גיהנום.
תומר: אבל אז אין שכר, כל העניין הוא לחוות מרחק מהבורא ואז לחזור בחזרה.
אורי: אבל אם אני מבין את זה ומבין שהקב"ה נמצא בחול ומניע את הכל, אז בעצם אין לי רגש וחוויה של גיהנום?
מיכה: זה לא עניין של הבנה שכלית, אלא זה התעוררות פנימית שלוקחת זמן ודורשת התעוררות מצד ה' לעוררך.
אורי: מבחינתי התובנה הזו די מערערת, כי כך אין לי בעצם שום מקום ושום אחריות.
מיכה: אבל החוויה שלך את האלוהים תלוייה בך.
שלמה: זה תלוי בקב"ה שיתגלה אליי.
מיכה: אבל זה תלוי גם בך.
תומר: אפשר להבין זאת על-ידי משלו של בעל הסולם להגדלת העבד [1]. משל שמסביר איך בהנהגת המשפט יש הסתר של הנהגת היחוד. צריך להבין את הקשר בין שתי ההנהגות.

דף מקורות בהקשר ללימוד:

רצוי לקרוא את הטקסטים לפני ואחרי קריאת הלימוד בין חברי הקבוצה, כדי לחבר בין מחשבת החכמים לבין הצדדים השונים שעולים מדבריהם של הלומדים ולהרבות דעת משניהם.

הקטע  הנלמד בשלמותו – דעת תבונות לרמח"ל אות נ' - נד'.
נ
"אמר השכל - שתי מידות שם הקב"ה לנהג בם את עולמו, אחת - מידת המשפט, ואחת - מידת השליטה והממשלה היחידית. מידת המשפט היא מידת הטוב ורע, שבה תלויים כל עניני הטובות והרעות בכל תולדותיהם; ומקור המידה הוא הסתר פני טובו, והעלם שלמותו. מידת הממשלה היחידית היא מידת תיקון כל הנבראים בכחו יתברך, אף על פי שמצד עצמם לא היו ראויים לזה, והיא הסובבת והולכת בהעלם בכל דרכי המשפט עצמו, לסבב כל דבר אל השלמות לבד; ומקורה הוא חק טובו הפשוט ית', שאף על פי שנתעלם, לא זז מלהשקיף עלינו לטובה. מידת המשפט היא המתגלית ונראית, מידת הממשלה היא המתעלמת ומסתתרת לפנים
נא
"אמרה הנשמה - עדיין אני צריכה ישוב קצת על ענין מידת הממשלה הזאת שזכרת, כי אינני מבינה היטב את פעולת שלמותו הפשוט ית', כי לפי הנראה אף היא אינה מחק השלמות, כי כבר אמרת שאין שלמות האמיתי מושג:"
נב
"אמר השכל - היטבת לדקדק. ועתה אעמידך על בורים של דברים. שלמותו ית' הפשוט אי אפשר להשיגו כלל ועיקר, הוא הוא השלמות האמיתי הבלתי נודע לנו כלל, והנה זה מרומם ונשגב מעצמו מכל עניני הנבראים. כי מיד שרצה לנהג בריותיו, קבע ורצה במדות האלה שהם כולם ענינים מתיחסים לנבראים, ולא לפי ערכו כלל; ונמצא, מהותו הפשוט מסולק מכל הענינים האלה לגמרי. ולא עוד, אלא שאפילו בפעולותיו אלה עצמם לפי ערך הנבראים - מה שהיה יכול לעשות לא עשה; ואדרבה כבש, כביכול, את טובו לבלתי עשות מה שהיה ראוי לו לעשות לפי טוב חקו. וזה, כי אפילו ברצותו לנהג הנבראים ולהגלות להם רק לפי ערכם, ולא לפי ערכו, היה יכול על כל פנים ליגלות להם ולנהגם לפחות לפי ערכם זה, אך בשלמות בלא חסרונות, וכמו שיהיה סוף סוף לעתיד לבא. ומחק טובו וחסדו היה זה ליגלות להם בהטבה רבה ובהשפעה רווחת, ומחק שלמותו היה לעשות מעשיו שלמות בלא חסרונות; וכבש כל זה, ורצה לעשותם בחסרונות, וחסרי ההארה כמות שהם:
ואמנם, לא רצה על כל פנים להניח עולמו כך, שיהיה תמיד הולך וסוער בשותפות הטוב והרע, אלא מטעם טובו הגדול היה לשים הנהגה אחת ועצה עמוקה לסבב כל הדברים מתוך הטוב ורע עצמו אל התיקון השלם השייך לימצא בהם; ומחק שלמותו הוא זה לעשות שעל כל פנים יהיו מעשיו מושלמים, ולא ישארו בחסרונם. אמנם אין זה מעשה שלמותו הפשוט לפי עצמו הבלתי מושג, כי פשיטותו אינו שייך בעניננו בשום פנים. אלא הוא הדבר אשר דברתי, כי על כל פנים מחק שלמותו הוא שאפילו שרוצה לפעול רק לפי הנבראים - אך יפעול עמהם בשלמות. וזה הוא מקור ההנהגה - עצה העמוקה שאמרתי, המסבבת וממשכת את הכל לתיקון הגמור:
ואולם אהנו מעשיו ודאי בכבישת רחמיו, כביכול, שזכרנו, שלא יעשה כחק שלמותו להיות הבריות שלמים מתחילתם, אלא תחילתם חסר, וסופם יהיה שלם, מטעם טובו הגדול כמו שביארנו. שאלמלא היה מניח לעולם רק מדת המשפט, לא היו הבריות יוצאים מדי דפים לעולם, כי תמיד היו נמצאים צדיקים ורשעים, טובות ורעות, ברכה וקללה. אך עתה, אף על פי שבתחילה כך הוא, לא יהיה כן בסופו. ועל כן נשארה מדת המשפט בגלוי ומדת התיקון הכללי בהסתר, כי מעשיה בסתר הם, עד סוף דבר שיתוקן כל המציאות כולו לעתיד לבא:"
נג
 אמרה הנשמה - עתה נתישבתי, כי ודאי דרך התיקון הכללי מחק טובו ית' הוא ודאי, אך על כל פנים ברצותו לפעול עמנו רק לפי ערכנו, ולא לפי ערכו:
ואמנם צריך שתדעי כי כל מעשה ה' נורא הוא, ורחב ועמוק לאין תכלית, כענין שנאמר (תהלים צב, ו), "מה גדלו מעשיך ה'"; והקטן שבכל מעשיו יש בו כל כך מן החכמה הרבה והעמוקה, שאי אפשר לרדת לעמקה לעולם, והוא ענין הכתוב (תהלים שם), "מאד עמקו מחשבותיך". והנה עתה אין מעשי ה' מובנים לנו כלל, אלא שטחיותם הוא הנראה, ותוכיותם האמיתי מסתתר, כי הרי התוך הזה שוה בכולם - שכולם רק טוב ולא רע כלל, וזה אינו נראה ומובן עתה ודאי. אך לעתיד לבא זה לפחות נראה ונשיג - איך היו כולם מסיבות תחבולותיו ית' עמוקות להטיב לנו באחריתנו. אבל לא נדמה מפני זה שנשיג סוף החכמה הרבה הנכללת במעשים ההם, כי כל מה שישיג אדם אפילו ממעשי הבורא אינו אלא כטפה מן הים הגדול. ועל כן נדע שבהיות שרצה האדון להשקיף בחק טובו שזכרנו על בריותיו, הנה כל המעשים המגיעים לנו עתה על פי דרך השכר ועונש, יש בתוכם מה שאין בברם ודאי - מה שמגלגל ומסבב בטובו תמיד להשלים תיקוננו. ויש בתוך הזה מה שיתגלה לעתיד לבא מיד, שנאמר (ישעיהו לה, ה), "אז תפקחנה עיני עורים", היא הכונה, המחשבה הנראית וניכרת מתוך המעשים עצמם, שמיד שיאורו עינינו באור הדעה נבינה מן המעשה עצמו אשר נעשה. אמנם, יש ויש ודאי מן החכמה העמוקה במעשים ההם, מה שאינו ניכר ומושג מכחם של המעשים כלל; כי מרוממות החכמה העליונה הוא, שאינה ניכרת אפילו מפעולותיה. וזה וזה אינם אלא מעשי טובו ית' המשקיף עלינו לטובה, אך תמיד לפי ערכנו, ולא לפי ערכו, וכמו שביארנו; כי אין זה אלא מה שנמשך מחק שלמותו, אבל בעשותו מעשיו רק לפי מה שנוגע לנו:
נד
"
אמר השכל - עוד אודיעך בענין הזה דבר יותר פרטי, והוא - כי ודאי בכל מדה ומדה שהוא ית"ש מודד לנו, נבחין שני ענינים, הנראה והנסתר; דהיינו, הנראה הוא השכר והעונש, למי שנמדדה לו המדה ההיא לפי מה שהיא, הטובה היא אם רעה; והנסתר היא העצה העמוקה הנמצאת תמיד בכל מדותיו, להביא בהן את הבריות לתיקון הכללי. כי כך היא המדה ודאי, שאין לך מעשה קטן או גדול שאין תוכיות כוונתו לתיקון השלם, וכענין שאמרו (ברכות ס, כגירסת ע"י), "כל מאי דעבדין מן שמיא - טב". והם הם דברי הנביא (ישעיהו יב, א), "ישוב אפך ותנחמני", כי יודיע דרכיו הקב"ה לעתיד לבא לעיני כל ישראל איך אפילו התוכחות והיסורין לא היו אלא הזמנות לטובה, והכנה ממש לברכה. כי הקב"ה אינו רוצה אלא בתיקון בריאתו, ואינו דוחה הרשעים בשתי ידים; אלא אדרבה, מצרפם בכור להתקן, ולצאת מנוקים מכל סיג. והכוונה זאת אחת היא לו ית' בכל מעשיו שהוא [עושה] עמנו, להימין ולהשמאיל, וכמו שביארנו לעיל:
ואמנם צריך שתדעי כי כל מעשה ה' נורא הוא, ורחב ועמוק לאין תכלית, כענין שנאמר (תהלים צב, ו), "מה גדלו מעשיך ה'"; והקטן שבכל מעשיו יש בו כל כך מן החכמה הרבה והעמוקה, שאי אפשר לרדת לעמקה לעולם, והוא ענין הכתוב (תהלים שם), "מאד עמקו מחשבותיך". והנה עתה אין מעשי ה' מובנים לנו כלל, אלא שטחיותם הוא הנראה, ותוכיותם האמיתי מסתתר, כי הרי התוך הזה שוה בכולם - שכולם רק טוב ולא רע כלל, וזה אינו נראה ומובן עתה ודאי. אך לעתיד לבא זה לפחות נראה ונשיג - איך היו כולם מסיבות תחבולותיו ית' עמוקות להטיב לנו באחריתנו. אבל לא נדמה מפני זה שנשיג סוף החכמה הרבה הנכללת במעשים ההם, כי כל מה שישיג אדם אפילו ממעשי הבורא אינו אלא כטפה מן הים הגדול. ועל כן נדע שבהיות שרצה האדון להשקיף בחק טובו שזכרנו על בריותיו, הנה כל המעשים המגיעים לנו עתה על פי דרך השכר ועונש, יש בתוכם מה שאין בברם ודאי - מה שמגלגל ומסבב בטובו תמיד להשלים תיקוננו. ויש בתוך הזה מה שיתגלה לעתיד לבא מיד, שנאמר (ישעיהו לה, ה), "אז תפקחנה עיני עורים", היא הכונה, המחשבה הנראית וניכרת מתוך המעשים עצמם, שמיד שיאורו עינינו באור הדעה נבינה מן המעשה עצמו אשר נעשה. אמנם, יש ויש ודאי מן החכמה העמוקה במעשים ההם, מה שאינו ניכר ומושג מכחם של המעשים כלל; כי מרוממות החכמה העליונה הוא, שאינה ניכרת אפילו מפעולותיה. וזה וזה אינם אלא מעשי טובו ית' המשקיף עלינו לטובה, אך תמיד לפי ערכנו, ולא לפי ערכו, וכמו שביארנו; כי אין זה אלא מה שנמשך מחק שלמותו, אבל בעשותו מעשיו רק לפי מה שנוגע לנו:"

הרב קוק, שמונה קבצים.
"ישנם צדיקים גדולים מאוד, שכל-כך גדולה אצלהם אהבת ישראל בכלל ובפרט, עד שאור העתיד של הבטחת – "והיה הנכשל בהם ביום ההוא כדויד" (זכריה יב, ח') זורח בנשמתם, וכל מה שאחד מישראל עושה, אפילו אם היא עבירה חמורה מאוד, רואה הצדיק העליון שאינה עבירה כלל, וכל האומר שחטא בר ישראל אינו אלה טועה. ומידה זו עצמה מגברת בקרב נשמתו העליונה את אהבת הטוב ושנאת הרע, כי שורש קדושת נשמת ישראל הוא עצם הטוב השולל את הרע לגמרי. "אך טוב לישראל, אלהים ולברי לבב."
                       


[1]  משל להגדלת העבד של בעל הסולם, מציג את דרך ממשלת האל בעולם ודרכו את משמעות הרע לקידום התפתחות העולם. הוא מציג את הבורא כמלך הרוצה להגדיל את עבדו, האדם, ועושה זאת ע"י שימוש באחד משריו כרשע שעל העבד להתגבר עליו כדי להתגלות כגיבור המנצח את הרע. בנצחונו של העבד על השר, השר חושף את עצמו כמקור הרע שאיננו רע אלא למען הגדלת העבד.

תגובה 1:

  1. מדהים!
    יישר כוח למי שסיכם (אני מניח שזה זיו )
    יישר כוח למי שהעלה לכאן (אימרי כמובן)
    תמשיכו כך!
    אנחנו כעת בקורס "צור" יחד עם מיכה/שילה/ליאור ועוד כמה חברים מעניינים (הרבה לא דתיים בכלל ואחד (הד"ר) אתאיסט מוצהר
    היה איתו הערב דיום מאוד מעניין, תכל'ס האתאיזם שלו לא לגמרי משכנע ונראה שאפילו הוא עצמו לא משוכנע לחלוטין.
    אני פרשתי לטפל בפציעה שלי ומחר חוזר לשטח
    מחכה לראותכם
    שלמה

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.